Hva slags konkurranser finnes innen Radiostyrt Bilsport? Og hva må jeg
ha for å kunne delta i løp?
Klubbløp
Dette er RC bil løp i sin enkleste form. Det stilles ingen
krav fra NMF eller andre mht hvordan løpet skal avvikles (intet krav
til godkjent dommer, løpsleder osv) og hvilke regler man skal følge.
Som regel er det her svært enkle regler, og lite med funksjonærer
(om det i det hele tatt er det). Det viktigste med klubbløp er ofte
at man er sosial og har det gøy, samtidig som man får en smak
av hva det vil si å kjøre mot andre med tidtaking.
Det du trenger er utstyr som er gokjent for løpet. Samt en såkalt
"transponder". Sjekk med den aktuelle klubben hvilke transpondere
de "støtter" før du kjøper din egen.
Norges Cup løp
Dette er såkalte "NMF approberte" løp. Man følger
her EFRA/NMF regelverk. Og funksjonærer må være godkjente
(løpsleder, dommer, stevneleder).
Regelverk: Se link til EFRA håndboken samt Spesialreglementet (i menyen
til venstre).
Du trenger også her godkjent utstyr og en transponder, slik at du får
rundetelling.
Du må ha betalt medlemsskap i en NMF-tilknyttet klubb. Se liste over
disse i menyen til venstre. Når
du først er blitt medlem i en klubb, vil du bli fakturert av denne
hvert år. For din del så må du forholde deg til noe som kalles Min
Idrett:
https://minidrett.nif.no
-her vil din faktura dukke opp. Når den er betalt vil det genereres
et medlemskort der også, som du kan laste ned og printe ut (må
tas med på løp).
For NorgesCup løp kan du delta med FUN-lisens,
men du vil da ikke få noen tellende poeng.
Har
kan man delta fra man fyller 13 år (må løse seniorlisens). Her
kunne man tidligere delta fra fylte 11 år, men den regelen er falt
bort. Vi følger nå NIFs barneidrettsregler.
De typene lisenser som finnes er:
-FUN lisens
-Nasjonal lisens. Inndelt
i juior (5-12 år), ungdom (6-19) og senior (fra 20). Se bilde under.
Juniorlisens er gratis og det er fint om man ber om å få den, så får vi
opp våre lisenstall.
-Internasjonal lisens. Denne består av nasjonal lisens OG EFRA
lisens. Fom. 2019 er det ingen EFRA lisens. Og dermed kan du konkurrere i utlandet med "nasjonal" lisens bare.
Forsikring følger ikke lisens for RSM. Vi har dekning gjennom ansvarsforsikringen klubben har via medlemskap til NMF.
Ansvarsforsikringen vil gjelde for klubben på klubbløp og trening, i tillegg til statusløp.
Lisens løser du her:
https://mita.nmfsport.no (heter nå "MITA", ikke lenger "SAS")
Lisens løses nå i likhet med klubbmedlemsskap i Min Idrett.
Om du har løst lisens tidligere så vil den dukke opp automatisk for deg hvert år (du må ikke betale den).
Men
om du ikke tidligere har løst lisens, så må du be de som administrerer
klubbregisteret i din klubb om å legge opp lisens for deg (de gjør det
i Sports Admin).
Det finner også Apper for smarttelefoner nå:
Min Idrett (medlemsskap i NIF tilsluttet klubb samt lisens)
Joyn (viser ditt lisensbevis)
NM-runder og
NM
Også disse er NMF-approberte. Her må du ha betalt klubbkontingent
i NMF-tilknyttet klubb og nasjonal eller internasjonal lisens for å få
delta. Transponder er påkrevet.
Har kan man delta fra man fyller 13 år (må løse seniorlisens).
Nordisk Mesterskap
Her er det EFRA regler som gjelder 100%. Disse løpene alternerer mellom
Norge, Sverige, Finland og Danmark. Du må ha betalt klubbkontingent i
NMF-tilknyttet klubb og nasjonal eller internasjonal lisens for å få
delta. Se terminliste for Nordiske Mesterskap i menyen til venstre. Transponder
er påkrevet.
Må vi ha alle disse reglene?
Dette
er et vanlig spørsmål fra nybegynnere. Ikke så rart - EFRA håndboken er
en tykk regelbok, som kan virke unødig kompleks og overveldende. Men
vær trygg - det er en god grunn for hver eneste lille regel. Her har
man konkurrert på høyt nivå siden 70-tallet, og alle regler er der for
at den beste skal vinne og at ingen skal kunne jukse seg til en seier.
Mye av innholdet er såklart litt overkill for et lite nasjonalt løp og
mest myntet på europamesterskap. Spesielt kan det være viktig at en
løpsleder eller teknisk kontrollant bruker sunn fornuft når det er
snakk om en nybegynner som har mer en nok med å holde seg på banen.
Denne føreren har veldig lite trolig planlagt å bryte noen regler, da
kan man være litt rundere i kantene. Slik at vedkommende reiser hjem
med en positiv opplevelse fremfor å ha blitt "satt på plass".
Europeisk Mesterskap
Her er det EFRA regler som gjelder 100%. Det arrangeres både A-EM og B-EM
("amatør EM"). I B-EM får ikke de best rankede førerne
samt de seneste års vinnere i B-EM lov å delta. Her må du
ha betalt klubbkontingent i NMF-tilknyttet klubb og internasjonal (EFRA) nasjonal lisens
for å få delta. EM arrangeres hvert år, men blir som regel
ikke avholdt om det er VM i europa samme år i en gitt klasse. Transponder
er påkrevet. Det er også EM for 40 + i noen klasser (må være
over 40 år gammel for å delta), og det har vært noen junior
EM også, men det har ikke vært noen fast tradisjon.
Siden det fom. 2019 ikke er noen EFRA lisens så vil arrangøren ta en høyere startavgift.
Verdensmesterskap
Her er det IFMAR regler som gjelder 100%. Her må du ha betalt klubbkontingent
i NMF-tilknyttet klubb og internasjonal (EFRA) nasjonal lisens for å få delta.
VM arrangeres annethvert år og alternerer mellom Europa, USA, Asia og
Australia. Transponder er påkrevet.
Mer om transpondere
Transponderen, også kalt tellebrikke eller beeper, må være
fastmontert i din egen bil. Før i tiden brukte man såkalte utlånstranspondere.
Men i mange år nå har man kun brukt såkalte personlige transpondere.
På banen (typisk under start/målgangsstreken) er det gravd ned en
tellesløyfe (en ledning tvers over). Denne er igjen koblet til en Coax
signalkabel, som ender i en AMD dekoder boks (se forskjellige typer i kolonnen
til venstre). Dekoderen igjen er koblet til en PC med software for rundetelling.
Hver gang din bil passerer tellersløyfa gir den et signal fra seg med
sin unike ID bestående av 7 siffer. Pass på at du skaffer deg en
transponder som fungerer med tellesystemet der du skal delta. Spør noen
erfarne om du er usikker.
En RC4 og RC4 hybrid transponder ser like ut med unntak av at en RC4 har 3 ledninger
vs 2 på en RC4 hybrid. Mange klubber bruker fortsatt RC3 dekodere, da
det er kostbart å oppgradere til RC4. Så inntil videre anbefales
det å vente med å kjøpe RC4 transpondere da disse ikke fungerer
mot RC3 dekoder.
Om du har en transponder "klone" (f.eks. MRT PTX), så vær
oppmerksom på at AMB har justert sin firmware slik at disse gjerne ikke
gir deg telling lenger. Så du bør gå for en ekte MyLaps (AMB)
transponder.
Frekvenser
Før i tiden måtte man passe på så ingen kjørte
med samme frekvens, da ble det krøll. I dag bruker så og si alle
2.4 GHz sender og mottaker, og disse finner selv en ledig frekvens. Men om det
skulle være minst 2 personer på et løp med AM eller FM-sender
så må man ta i bruk den gamle frekvenstavla, passe på at ingen
kjører på samme frekvens. Samt håndheve "radio depot"
som betyr at ingen har lov å ha med seg sin sender i pit. Men dette er
heldigvis sjelden skjer i dag.
Løpspåmelding - myRCM
www.myrcm.ch er stedet hvor du melder deg på, endrer, eller melder deg
av et løp. Her kan du også se live streaming av resultater, og
historiske resultater. Det anbefales at du registrerer deg på myRCM slik
at du kan logge inn. Mye info ligger da lagret på deg, og du sparer mye
tid ved påmelding. I tillegg har du utvidete muligheter til å endre
på dine påmeldinger.
For de fleste løp så er påmeldingsfristen 1 uke før
løpet. Betaling skjer ved innsjekk/teknisk kontroll på løpsdagen.
Men meld deg på så snart du vet at du skal delta, det gjør
det mye lettere for arrangøren å planlegge løpet, premier,
innkjøp til kiosk osv. For EM og VM så er det forhåndsbetaling
via NMF.
Litt mer inngående om regelverk i VM (for viderekomne)
IFMAR (International Federation of Model Auto Racing), www.ifmar.org,
det verdensomspennende forbundet er ansvarlig for å ha et regelverk som
skal brukes i VM (verdensmesterskap). VM avholdes annethvert år i hver
klasse. Og det roterer mellom de fire "blokkene" og dertil tilhørende
forbund. Disse er:
EFRA (EUROPEAN FEDERATION OF RADIO OPERATED MODEL AUTOMOBILES), www.efra.ws, Europa, deriblant Norge og Sverige
ROAR (Remotely Operated Auto Racers), www.roarracing.com, består av 12 regioner i USA samt Canada
FEMCA (Far East Model Car Association), www.femca-rc.com, Fjerne Østen (eks Japan) pluss Australia og New Zealand
FAMAR (Fourth Association of Model Auto Racing), http://famar.ws, består av Sør-Amerika og Israel
Alle
disse fire blokkene har sine egne regler for RC bil racing. Vi i Norge
er assosiert med EFRA og vi følger EFRAs regler, med noen få unntak.
Når
et VM skal avholdes må man derfor ha et felles sett med regler, men kan
da ikke bruke EFRAs eller ROARs regler. Så IFMARs regler er helt
"fristilt" fra disse fire blokkene. Og reglene er ganske enkle
sammenlignet med f.eks. EFRAs. EFRA kan foreslå regelendringer hos
IFMAR.
IFMAR regler må være distribuert til blokkene minst 10
måneder før et VM. Reglene kan ikke endres når det er 4 måneder igjen
til VM'et.