KONKURRANSEKLASSER


NMF-approberte klasser, med tilhørende EFRA/NMF regelverk:
Felles for alle disse er at de finnes hos EFRA (europeiske forbundet) - som har et godt regelverk for dem.
(Det er mulig at det i fremtiden kommer nye klasser innunder NMF som f.eks. Drifting)

1:8 TRACK
Dette er modellbilsportens absolutte Formel-1 klasse, med akselerasjon fra 0-100 km/t på ufattelige 1,4 sekunder, toppfart på ca. 120 km/t, 45 minutters finaler med innlagte depotstopp med påfylling av drivstoff og dekkskifte. Bilene veier ca. 2,4 kilo og drives av en forbrenningsmotor på 3,5 ccm. Videre har de automatisk girkasse og firehjulstrekk. Kjøres kun på asfalt.
1:10 TRACK 200MM
Dette er på mange måter en 1:10 touring, men her bruker man forbrenningsmotorer på 2,1cc. Toppfart ca 100km/t, automatisk girkasse med 2 gir og firehjulstrekk. 45 minutters finaler med innlagte depotstopp med påfylling av drivstoff. Disse veier ca. 1.8 kg. Kjøres kun utendørs på asfalt
1:12 TRACK  MODIFIED
Dette er Formel-1 klassen for elektrobiler. Disse bilene veier kun ca. 730 gram og har en vanvittig fart og akselerasjon. Kjøres i Norge kun innendørs på nålefiltteppe.
1:10 TOURING
Biler med firehjulstrekk og standardbil karosserier. Dekkene er av smal type. Bilene veier ca. 1,3 kilo og drives av elektromotor og 7,4 volts batteri. I Norge følger vi i stor grad vi det europeiske regelverket. Kjøres både utendørs og innendørs.
1:5 LARGE SCALE
Dette er den fysisk største klassen for modellbiler med regelverk. Det finnes en 1:5 skala Track klasse med touring-karosseri, disse er svært high-tech.
1:8 OFF-ROAD
Dette er den råeste buggy/off-road klassen, med mange likhetstrekk til 1:8 Track mht. vekt, motor etc. Også her 4WD, men uten automatgear. Også her 45 minutters finaler med innlagte depotstopp for tankfylling. Kjøres kun utendørs.
1:8 OFF-ROAD ELEKTRO
Her kjøres det NorgesCup men ikke NM. Bilene er veldig like 1:8 OR, men elektrisk drevne. Man følger ROARs regelverk og har egne regler for heatlengder og heatoppsett. Klassen er ny fom. 2015.

2024: Ingen aktivitet p.t.
1:10 OFF-ROAD 2WD og 4WD
Bilene kjøres på gress, jord og grusbaner med ujevnt underlag og innlagte hopp. Disse drives med elektromotor og 7,4 volts batteri. Kjøres både utendørs og innendørs. Her er det vanlig at de samme førerne kjører 2WD på lørdag og 4WD på søndag når det er løpshelg.


Klasser som ikke faller innenfor NMF/EFRA, men som det konkurreres med:

FWD / FRONTIE / Front Wheel Drive

Dette er på en måte "nye M-chassis", og kjøres gjerne som supportklasse. Populær klasse om dagen.
1:10 OFF-ROAD VINTAGE
Vintage betyr gammel, retro. Noen deltakere gjenopplever barndomsminner fra 80- og 90-tallet, andre har bare interesse for disse gamle sjarmtrollene. Racingen er veldig uhøytidelig, dette er mest for gøy. Det kommer stadig flere nyutgivelser av gamle biler, som gjør det mye enklere og billigere å drive med dette. Se mer info på www.ymr.no/nvc.htm
1:12 TRACK STOCK
Supportklasse. Samme bil som for EFRA/NMF 1:12 Track, men med snillere motor. Fin rekrutteringsklasse.
1:10 TOURING STOCK - 13.5T BLINKY
Supportklasse. Samme bil som for EFRA/NMF 1:10 touring, men med standardisert motor og begrenset regualtor-oppsett. Fin rekrutteringsklasse.
M-CHASSIS
Denne klassen har eksistert i mange år både som klubbløp- og supportklasse til NMF-klasser. Bilene er enkle og billige Tamiya modeller, og fungerer fint som nybegynner- og lavkostklasse.
SHORT COURSE
Dette er 1:10 skala trucker, som kjøres som supportklasse sammen med 1:10 Off-road (er ikke offisiell NMF klasse lenger). Vi følger ROARs regelverk, og de finnes som 2WD og 4WD (med forskjellige vektgrenser). Fin nybegynnerklasse da de tåler mye juling.
DRIFTING
Mer info finner du her
WORLD GT
Har vært kjørt som supportklasse ved NC touring og 1:12.
FORMEL 1
Har vært kjørt som supportklasse ved NC touring og 1:12.
Populær klasse om dagen på ENS løp.
CRAWLING
Mer info finner du her
MINI-Z
Mer info finner du her